- |
- OER/Studiegidsen
- |
- Startjaar 2020 – 2021
- |
- Examenplan crossmedia
STARTJAAR 2020-2021 | DIPLOMAJAAR: 2022-2023

Taal en rekenen
Loopbaan en burgerschap
Beroepspraktijkvorming
Keuzedelen
Praktijkexamen
Slaag-/zakbeslissingen
Updates, aanpassingen en aanvullingen
Cum laude regeling
Administratieve kenmerken van de opleiding
OER COHORT: 2020-2021 | TAAL EN REKENEN | ||||
Taal en rekenen zijn verplichte examenonderdelen van de opleiding en tellen mee voor de cum laude regeling. De eindwaarderingen examens Nederlands en examens Engels tellen mee voor het diploma. Examenresultaat rekenen telt niet mee voor studenten van Cohort 2020-2021. |
|||||
Examenonderdeel | Examenperiode | Examenduur | Afname | Resultaat examen: | |
Nederlands | 3F Lezen en luisteren CE – Centraal examen | vóór start BPV | 120 minuten digitaal | examenlokaal | deelcijfer uit de reeks 1,0 – 10 |
3F Schrijven en taalverzorging SE – Schoolexamen | vóór start BPV | 60 minuten digitaal | examenlokaal | deelcijfer uit de reeks 1,0 – 10 | |
3F Spreken SE – Schoolexamen | vóór start BPV | 15 minuten mondeling | online | deelcijfer uit de reeks 1,0 – 10 | |
3F Gesprekken voeren SE – Schoolexamen | vóór start BPV | 15 minuten mondeling | online | deelcijfer uit de reeks 1,0 – 10 | |
+ | |||||
Engels | B1 Lezen en luisteren CE – Centraal examen | vóór start BPV | 90 minuten digitaal | examenlokaal | deelcijfer uit de reeks 1,0 – 10 |
A2 Schrijven SE – Schoolexamen | vóór start BPV | 60 minuten digitaal | examenlokaal | deelcijfer uit de reeks 1,0 – 10 | |
A2 Spreken SE – Schoolexamen | vóór start BPV | 15 minuten mondeling | online | deelcijfer uit de reeks 1,0 – 10 | |
A2 Gesprekken voeren SE – Schoolexamen | vóór start BPV | 15 minuten mondeling | online | deelcijfer uit de reeks 1,0 – 10 | |
+ | |||||
Rekenen | 3F Alle domeinen CE – Centraal examen | vóór start BPV | 120 minuten digitaal | examenlokaal | heel cijfer uit de reeks 1 – 10 |
3ER Alle domeinen [*] CE – Centraal examen | vóór start BPV | 150 minuten digitaal | examenlokaal | heel cijfer uit de reeks 1 – 10 | |
[*] ER-dossier vereist | |||||
Voor studenten met een (functie)beperking kan de tijdsduur van het examen of de examenonderdelen taal en rekenen worden aangepast. | |||||
| Afnamecondities | Vrijstellingen | Dyslexie | Dyscalculie | Ernstige rekenproblemen |
OER COHORT: 2020-2021 | LOOPBAAN | |||
Verplichte deelname en het met goed gevolg afsluiten van loopbaan is een voorwaarde om het diploma te behalen. | ||||
Kwalificatie-eisen Inspanningsverplichting | Opdrachten Inleveren via het ELO-inleverloket of in TP | Examenportfolio afgerond Aan het eind van de opleiding | Resultaat loopbaan: voldaan/niet voldaan |
|
L1: Capaciteitenreflectie L2: Motievenreflectie L3: Werkexploratie L4: Loopbaansturing L5: Netwerken |
OER COHORT: 2020-2021 | BURGERSCHAP | |||
Verplichte deelname en het met goed gevolg afsluiten van burgerschap is een voorwaarde om het diploma te behalen. | ||||
Kwalificatie-eisen Inspanningsverplichting | Opdrachten Inleveren via het ELO-inleverloket of in TP | Examenportfolio afgerond Aan het eind van lessen burgerschap | Resultaat burgerschap: voldaan/niet voldaan |
|
Politiek-juridische dimensie Economische dimensie Sociaal-maatschappelijke dimensie Vitaal burgerschap Kritisch denken |
OER COHORT: 2020-2021 | L&B | KWALIFICATIE-EISEN LOOPBAAN EN BURGERSCHAP |
Capaciteitenreflectie | loopbaan | Beschouwing van de capaciteiten die van belang zijn voor de loopbaan. |
Motievenreflectie | loopbaan | Beschouwing van de wensen en waarden van belang voor de loopbaan. |
Werkexploratie | loopbaan | Onderzoek naar werk en mobiliteit in de loopbaan. |
Loopbaanaansturing | loopbaan | Loopbaangerichte planning en beïnvloeding van het leer- en werkproces. |
Netwerken | loopbaan | Contacten opbouwen en onderhouden op de arbeidsmarkt, gericht op loopbaanontwikkeling. |
Politiek-juridische dimensie | burgerschap | De bereidheid en het vermogen om deel te nemen aan politieke besluitvorming. |
Economische dimensie | burgerschap | De bereidheid en het vermogen om een bijdrage te leveren aan het arbeidsproces en aan de arbeidsgemeenschap waar men deel van uitmaakt; - de bereidheid en het vermogen om op adequate en verantwoorde wijze als consument deel te nemen aan de maatschappij. |
Sociaal-maatschappelijke dimensie | burgerschap | De bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. |
Vitaal burgerschap | burgerschap | De bereidheid en het vermogen om te reflecteren op de eigen leefstijl en zorg te dragen voor de eigen vitaliteit als burger en werknemer. |
Kritisch denken | burgerschap | Het kunnen voeren van een dialoog over complexe thema’s als radicalisering, racisme, discriminatie, democratische waarden, vrijheid van meningsuiting en religie. |
OER COHORT: 2020-2021 | BEROEPSPRAKTIJKVORMING (BPV) | ||||
Verplichte deelname en het met goed gevolg afsluiten van de beroepspraktijkvorming is een voorwaarde om het diploma te behalen. | |||||
Periode | Omvang 141 Dagen | Specificaties | Afname Stagebedrijf | Resultaat BPV: 4 – 6 – 8 (O-V-G) |
|
Stage lopen | Leerjaar 3 Periode 9, 10 en 11 (5 dagen per week) | Persoonlijke leerdoelen zijn van tevoren bepaald BPV-uren moeten behaald zijn Stageverslagen en het werkveldonderzoek worden beoordeeld door stagedocent Beoordeling van functioneren tijdens stage door praktijkopleider en stagedocent | cijfer voor verslag | ||
Voor studenten met een (functie)beperking kan de BPV worden aangepast. |
OER COHORT: 2020-2021 | KEUZEDELEN 960 SBU | ||||
Examenresultaten keuzedelen van de opleiding tellen mee om het diploma te halen. Verplichte deelname en de compensatieregeling keuzedelen is van toepassing. |
|||||
Examenperiode | Exameninhoud | Examenduur Nader te bepalen | Afname Online/school | Resultaat keuzedeel: Cijfers uit de reeks 1 – 10 |
|
KZD K0072 Ondernemend gedrag | Leerjaar 1 Periode 4 | Examenvorm: SE – Schoolexamen Kerntaak D1-K1: Toont ondernemend gedrag voor innovatie in beroepsuitoefening en werkomgeving |
|||
Overige keuzedelen | Leerjaar 2 Leerjaar 3 | Inhoud en examenperiode overige examens keuzedelen, afhankelijk van keuze student Examenvorm: SE – Schoolexamen |
|||
Voor studenten met een (functie)beperking kan de tijdsduur examen keuzedelen worden aangepast. | |||||
Compensatieregeling: | 1. Het gemiddelde van alle examenresultaten keuzedelen moet tenminste het cijfer zes zijn. 2. Voor minimaal de helft van deze keuzedelen moet het resultaat tenminste het cijfer zes zijn. 3. Een keuzedeelresultaat mag nooit lager dan het cijfer vier zijn. |
OER COHORT: 2020-2021 | PRAKTIJKEXAMEN CROSSMEDIA | ||||
Het praktijkexamen van de opleiding is onderdeel van het mbo-examen. Verplichte deelname en de eindwaardering praktijkexamen telt mee voor het diploma. |
|||||
Kwalificatiedossier Mediavormgeving | Examenperiode | Exameninhoud Werkprocessen | Examenduur Max. 80 uur | Afname Online/school | Resultaat |
Kerntaak 1 B1-K1: Ontwikkelt crossmediale (vormgeef)oplossingen | Leerjaar 3 Periode 12 | SE – Schoolexamen: praktijkopdrachten B1-K1-W1 Onderzoekt data/gegevens en vormt zich gaandeweg een beeld van de context B1-K1-W2 Formuleert de voorlopige en definitieve mediavraag van de klant B1-K1-W3 Voert de dialoog over duiding en vertaling van de input B1-K1-W4 Informeert en betrekt belanghebbenden op verschillende momenten in het crossmediale ontwikkeltraject B1-K1-W5 Maakt prototypes voor de vormgeving van crossmediale toepassingen in verschillende fasen van het ontwikkelproces B1-K1-W6 Realiseert de vormgeving voor crossmediale toepassingen B1-K1-W7 Voert projectmatige werkzaamheden uit | Kerntaak 1: eindcijfer Werkprocessen: deelcijfers |
||
Kerntaak 2 B1-K2: Positioneert en profileert zich in de markt | Leerjaar 3 Periode 12 | SE – Schoolexamen: praktijkopdrachten B1-K2-W1 Maakt een persoonlijk portfolio B1-K2-W2 Participeert in relevant netwerk (communicatief en commercieel) | Kerntaak 2: eindcijfer Werkprocessen: deelcijfers |
||
Voor studenten met een (functie)beperking kan de tijdsduur examenonderdelen praktijkexamen worden aangepast. |
OER COHORT: 2020-2021 | SLAAG-/ZAKBESLISSINGEN MBO-4 OPLEIDINGEN |
3F Nederlands | De afgeronde eindcijfers voor Nederlands en Engels ten minste de cijfers vijf en zes (in willekeurige volgorde) |
3F/3ER Rekenen | Er is een examenresultaat (hoogte eindcijfer telt niet mee) |
B1/A2 Engels | De afgeronde eindcijfers voor Engels en Nederlands ten minste de cijfers vijf en zes (in willekeurige volgorde) |
Loopbaan | De inspanningsverplichting voor loopbaan is ten minste "voldaan" |
Burgerschap | De inspanningsverplichting voor burgerschap is ten minste "voldaan" |
Beroepspraktijkvorming | De eindwaardering is ten minste het cijfer zes of ten minste "voldoende" |
Keuzedelen | Het gemiddelde van alle examenresultaten keuzedelen moet ten minste het cijfer zes zijn |
Voor minimaal de helft van deze keuzedelen moet het resultaat ten minste het cijfer zes zijn | |
Examenresultaat keuzedeel mag nooit lager dan het cijfer vier zijn | |
Praktijkexamen | De eindwaardering is ten minste het cijfer zes of ten minste "voldoende" |
OER COHORT: 2020-2021 | CROSSMEDIA |
Ingangsdatum onderwijsovereenkomst: | 01.08.2020 |
Cohort: | 2020-2021 |
Naam van de opleiding: | Crossmedia |
Nominale studieduur: | 3 Studiejaren |
Startdatum examenplan: | 01.08.2020 |
Gepland einddatum examenplan: | 31.07.2023 |
Expiratiedatum examenplan: | 31.07.2025 |
Keuzedeelverplichting: | 960 SBU |
Generieke onderdelen: | 3F Nederlands |
3F Rekenen | |
B1/A2 Engels | |
Loopbaan en burgerschap | |
Naam van de kwalificatie (diplomanaam): | MEDIAVORMGEVER |
Crebonummer: | 25633 |
Mbo-niveau: | Niveau 4 |
Soort opleiding: | Middenkaderopleiding |
Leerweg: | BOL – Beroepsopleidende leerweg |
Beroepsvereisten: | Nee |
Profiel van kwalificatiedossier: | 23257 Mediavormgeving |
Opleidingsdomein: | 79040 Media en vormgeving |
Sector: | ICT en Creatieve Industrie (ICT en CI) |
OER COHORT: 2020-2021 | TEN MINSTE BEHAALD | CUM LAUDE REGELING MBO-4 OPLEIDINGEN |
3F Nederlands | 8,0 | Géén deelcijfer is lager dan het cijfer vijf. |
3F/3ER Rekenen | 7,0 | Géén deelcijfer is lager dan het cijfer vijf. |
Engels B1/A2 of hoger | 8,0 | Géén deelcijfer is lager dan het cijfer vijf. |
Loopbaan | Voldaan | Géén opdracht of onderdeel van loopbaan is afgerond met een onvoldoende. |
Burgerschap | Voldaan | Géén opdracht of onderdeel van burgerschap is afgerond met een onvoldoende. |
Beroepspraktijkvorming | 8,0 of "Goed" | Géén opdracht of onderdeel van de beroepspraktijkvorming is afgerond met een onvoldoende. |
Keuzedelen | 7,0 gemiddeld | Géén examen keuzedeel is afgerond met een onvoldoende. |
Praktijkexamen | 8,0 of "Goed" | Géén opdracht of onderdeel van het praktijkexamen is afgerond met een onvoldoende. |
Mbo-4 studenten die tijdens de opleiding of beroepspraktijkvorming ernstig verwijtbaar hebben gehandeld, zijn uitgesloten voor de aantekening ‘cum laude’ op het diploma. |
CROSSMEDIA | UPDATES, AANPASSINGEN EN AANVULLINGEN |
Startjaar 2021-2022: | Download het onderwijsprogramma ("de uitlijning") geldig voor cohort 2021-2022 |
Jaarplanning examineringen schooljaar 2021-2022 | |
Download boekenlijst crossmedia | |
Download verantwoording loopbaan mbo-4 cohort 2021-2022 | |
Download verantwoording burgerschap mbo-4 cohort 2021-2022 | |
Startjaar 2020-2021: | Download aangepaste uitlijning (update onderwijsprogramma cohort 2020-2021) |
Startjaar 2019-2020: | Download aangepaste uitlijning (update onderwijsprogramma cohort 2019-2020) |
Download regeling einduitslag BPV schooljaar 2021-2022 geldig voor Cohort 2019-2020 |