Selecteer een pagina

Examenplan: game developer-game programmer

  1. |
  2. OER/Studiegidsen
  3. |
  4. Startjaar 2019 – 2020
  5. |
  6. Examenplan: game developer-game programmer
STARTJAAR OPLEIDING: 2019-2020 | GEPLAND DIPLOMAJAAR: 2022-2023

| Middenkaderopleiding
| MBO Niveau 4
| Vier studiejaren
| BOL opleiding
| Crebonummer: 25188

SLAAG-/ZAKBESLISSINGENOERCH1920 | 25188 GAMEDEVELOPER
3F Nederlandse taalDe afgeronde eindcijfers voor Nederlands en Engels ten minste de cijfers 5,0 – 6,0 in willekeurige volgorde
3F/3ER RekenenEr is een examenresultaat – de hoogte van het cijfer telt niet mee
B1/A2 EngelsDe afgeronde eindcijfers voor Engels en Nederlands ten minste de cijfers 5,0 – 6,0 in willekeurige volgorde
LoopbaanDe eindwaardering voor de inspanningsverplichting is ten minste "voldaan"
BurgerschapDe eindwaardering voor de inspanningsverplichting is ten minste "voldaan"
BeroepspraktijkvormingDe eindwaardering is ten minste het cijfer zes (6,0) of ten minste "voldoende"
Keuzedeelverplichting960 SBU – examenresultaten keuzedelen tellen niet mee
Beroepsgericht examenDe eindwaardering is ten minste het cijfer zes (6,0) of ten minste "voldoende"
Nederlands
ExamenonderdeelNiveauAfnamePlaatsResultaatWeging
CE: lezen en luisteren3FNa helft opleidingSchoolCijfer1x
SE: schrijven [*]3FNa helft opleidingSchoolCijfer1x
SE: spreken3FNa helft opleidingSchoolCijfer1x
SE: gesprekken voeren3FNa helft opleidingSchoolCijfer1x

[*] De taalvaardigheid taalverzorging wordt in combinatie met de taalvaardigheid Nederlands schrijven geëxamineerd; de cijferbepaling is daarbij gescheiden.

Engels
ExamenonderdeelNiveauAfnamePlaatsResultaatWeging
CE: lezen en luisterenB1Na helft opleidingSchoolCijfer1x
SE: schrijvenA2Na helft opleidingSchoolCijfer1x
SE: sprekenA2Na helft opleidingSchoolCijfer1x
SE: gesprekken voerenA2Na helft opleidingSchoolCijfer1x

Engels lezen en luisteren ten minste op ERK-niveau B1 en de overige Engelse taalvaardigheden ten minste op ERK-niveau A2.

Rekenen
ExamenonderdeelNiveauAfnamePlaatsResultaatWeging
CE: alle domeinen3F/3ERNa helft opleidingSchoolCijfer1x
Keuzedelen
In ieder geval geldt dat de aanwezigheid van het examenresultaat (ongeacht of dit positief of negatief is) van elk gevolgd keuzedeel een aanvullende diplomavoorwaarde is, waarmee je kunt voldoen aan de keuzedeelverplichting van je opleiding.
CodeStudiejaarDeelnameCross oversNaam keuzedeel960 SBU
K00721VerplichtOndernemend gedrag geschikt voor niveau 3 en 4240
K08212VerplichtMinimal prototype design voor games240
K05053 - 4Vrije keuzeJAVerdieping software240
K05423 - 4Vrije keuzeSpecial Input Output240
4Vrije keuzeNader te bepalenNader te bepalen
K01254Vrije keuzeVoorbereiding hbo240

Cross overs: indien “JA” is dit een cross overs keuzemoment. Je kunt kiezen van je eigen opleiding, maar ook uit de cross overs keuzedelen die andere opleidingen van de school op dat zelfde moment aanbieden.

Beroepsgericht examen
25188Examinering van de werkprocessenAfnamePlaatsResultaat
BASISDEEL KERNTAAK 1: LEVERT EEN BIJDRAGE AAN HET ONTWIKKELTRAJECTKerntaak 1:
eindcijfer
Werkprocessen:
deelcijfers
B1-K1-W1Stelt de opdracht vastNa de BPVSchool
B1-K1-W2Levert een bijdrage aan het projectplanNa de BPVSchool
B1-K1-W3Levert een bijdrage aan het ontwerpNa de BPVSchool
B1-K1-W4Zorgt voor onderhoud van de machineNa de BPVSchool
BASISDEEL KERNTAAK 2: REALISEERT EN TEST (ONDERDELEN VAN) EEN PRODUCTKerntaak 2:
eindcijfer
Werkprocessen:
deelcijfers
B1-K2-W1Realiseert (onderdelen van) een productNa de BPVSchool
B1-K2-W2Test het ontwikkelde productNa de BPVSchool
BASISDEEL KERNTAAK 3: LEVERT EEN PRODUCT OPKerntaak 3:
eindcijfer
Werkprocessen:
deelcijfers
B1-K3-W1Optimaliseert het productNa de BPVSchool
B1-K3-W2Levert het product opNa de BPVSchool
B1-K3-W3Evalueert het opgeleverde productNa de BPVSchool
 PROFIELDEEL 
 Géén extra kerntaken en werkprocessen 

De eindwaardering voor elke kerntaak wordt uitgedrukt met een cijfer uit de reeks 1 tot en met 10 met één decimaal. Elk werkproces wordt afzonderlijk beoordeeld met een cijfer uit de reeks 1 tot en met 10 met één decimaal. Een ‘onvoldoende’ is het resultaat kleiner dan 5,5. Een ‘voldoende’ is het resultaat gelijk of groter dan 5,5. Bij de berekening van het gemiddeld cijfer van alle werkprocessen behorende bij de kerntaak, wegen de werkprocessen allemaal even zwaar ten opzichte van elkaar. Er is géén mogelijkheid te compenseren tussen kerntaken en werkprocessen.

Vakkennis en vaardigheden
heeft (actuele) kennis over het realiseren binnen ontwikkelomgevingen
heeft brede kennis van de actuele ontwikkelingen binnen het vakgebied
heeft specialistische kennis van de informatiestromen binnen de organisatie
heeft specialistische kennis van één of meerdere softwareontwikkelingmethodieken en/of -programma's
heeft specialistische kennis van informatiesystemen
heeft kennis van presentatietechnieken
kan duidelijk communiceren met alle betrokkenen (in voorkomende gevallen ook in het Engels)
kan bij de uit te voeren werkzaamheden (in voorkomende gevallen) de Engelse taal toepassen
kan één of meerdere softwareontwikkelingmethodiek(en) toepassen
kan gesprekstechnieken toepassen (zoals luisteren, samenvatten, doorvragen) (in voorkomende gevallen ook in
het Engels)
kan ontwerpeisen toepassen
kan de technologische ontwikkelingen in zijn vakgebied bijhouden (ook als hierbij de Engelse taal beheerst moet
worden)
kan stroomdiagrammen lezen en interpreteren
heeft (actuele) kennis over het realiseren van een game/gameonderdelen
heeft brede kennis van de mogelijkheden en beperkingen van gamingplatformen
heeft specialistische kennis over het maken van technische ontwerpen voor games
heeft specialistische kennis van de stappen die nodig zijn om een plan van aanpak te maken voor een
game(onderdelen)
heeft specialistische kennis van game design
heeft (actuele) contentkennis over zaken als 2D/3D componenten, animaties en grafische, audiovisuele en
functionele componenten
kan (iteratieve) planningsmethodieken toepassen
kan (nieuwe ontwikkelingen in) scripting toepassen
kan (nieuwe ontwikkelingen in) visualisatie- en programmeertechnieken toepassen
kan bij de uit te voeren werkzaamheden (in voorkomende gevallen) de Engelse taal toepassen
kan één of meerdere programmeertalen voor softwareontwikkeling toepassen (syntax en semantiek)
kan één of meerdere softwareontwikkelingmethodiek(en) toepassen
kan rekening houden met de technische (on)mogelijkheden
kan de technologische ontwikkelingen in zijn vakgebied bijhouden (ook als hierbij de Engelse taal beheerst moet
worden)
heeft brede kennis van de mogelijkheden en beperkingen van gamingplatformen
heeft specialistische kennis van hoe je publiek kunt beïnvloeden, boeien en binden met een game
heeft kennis van bedrijfsprocessen en businessmodellen van gamebedrijven
kan aansluiten bij toekomstige ontwikkelingen op het gebied van games
kan kennis van commerciële doelen en verkoopdoelen toepassen tijdens de realisatie van de game
kan (nieuwe) content (zoals 2D/3D componenten, animaties en grafische, audiovisuele en functionele
componenten) toepassen
heeft (actuele) kennis over het realiseren binnen ontwikkelomgevingen
heeft kennis van het bewerken en analyseren van bestanden ten behoeve van de dataverwerking
kan duidelijk communiceren met alle betrokkenen (in voorkomende gevallen ook in het Engels)
kan bij de uit te voeren werkzaamheden (in voorkomende gevallen) de Engelse taal toepassen
kan de projectvoortgang bewaken met inzicht in de technische (on)mogelijkheden
kan in een team zijn mening geven en verdedigen, overtuigen en omgaan met kritiek (in voorkomende gevallen
ook in het Engels)
kan presentatietechnieken toepassen
kan projectmatig werken
kan (iteratieve) planningsmethodieken toepassen
kan specialistische kennis van hardware, software, media en bestandsformaten toepassen bij optimalisatie van
het product
heeft specialistische kennis van de creatieve workflow binnen de organisatie
heeft specialistische kennis van het publiceren van games
kan aansluiten bij toekomstige ontwikkelingen op het gebied van games
kan kennis van commerciële doelen en verkoopdoelen toepassen tijdens de realisatie van de game
kan (nieuwe) content (zoals 2D/3D componenten, animaties en grafische, audiovisuele en functionele
componenten) toepassen
Loopbaan en burgerschap
DimensiesOpdrachtenAfnamePlaatsResultaat
LoopbaanCapaciteitenreflectieTijdens de opleidingSchoolVoldaan/Niet voldaan
Motievenreflectie
Werkexploratie
Loopbaanaansturing
Netwerken
BurgerschapPolitiek-juridische dimensieTijdens de opleidingSchoolVoldaan/Niet voldaan
Economische dimensie
Sociaal-maatschappelijke dimensie
Dimensie vitaal burgerschap
Beroepspraktijkvorming
OnderdeelOpdrachtAfnamePlaatsResultaat
FunctionerenFunctioneren tijdens de BPV (beoordeling door praktijkopleider) en voldoen aan het niveau voor de werkprocessenJaar 3 + 4BPVO–V–G
StageverslagenInleveren twee stageverslagen en een werkveldonderzoek (beoordeling door stagebegeleider/stagedocent)Jaar 3 + 4SchoolO–V–G
UrenverantwoordingenInleveren BPV-urenbriefjes (beoordeling door praktijkopleider)Jaar 3 + 4BPVO–V
Administratieve kenmerken
Crebonummer kwalificatie:25188
Diplomanaam van kwalificatie: GAMEDEVELOPER 
Nominale studieduur:VIER STUDIEJAREN
 Keuzedeelverplichting:  960 SBU 
Mbo-niveau:4
Onderwijsteam:GA/GD
Soort opleiding:MIDDENKADEROPLEIDING
Leerweg:[BOL] BEROEPSOPLEIDENDE LEERWEG
Profiel van kwalificatiedossier:23088 APPLICATIEONTWIKKELING
Opleidingsdomein:79050 INFORMATIE EN COMMUNICATIETECHNOLOGIE
Inschrijving:KWALIFICATIE
Ingangsdatum OER:01 AUGUSTUS 2019
Vervaldatum OER:30 SEPTEMBER 2023
Begeleide onderwijstijd [BOT]:TEN MINSTE 2500 KLOKUREN
Beroepspraktijkvorming [BPV]:TEN MINSTE 1500 KLOKUREN
error: Alert: Content is protected –Grafisch Lyceum Utrecht–